۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

سریع ترین کارت گرافیک تک هسته اییجهان

AMD Radeon HD 5850

کمپانی AMD ساعاتی پیش نسل جدید کارت های گرافیکی خود با نام AMD Radeon HD 5000 را معرفی کرد.

این معرفی که با رونمایی از دو کارت گرافیکی قدرتمند AMD Radeon HD 5870 و AMD Radeon HD 5850 همراه بود در کوتاهترین زمان موجی عظیم در میان علاقه مندان به سخت افزار ایجاد کرده است. دلیل این هیجان را می توان در مشخصات فنی و سطح کارایی دو کارت معرفی شده جستجو کرد.

مجهز به ۱۶۰۰ ریز پردازشگر گرافیکی، هشتاد Texture Units و سی و دو ROPS می باشد و توان محاسباتی آن ۲٫۷۲TeraFLOPS تخمین زده می شود. همچنین این کارت مجهز به ۱GB حافظه GDDR5 در فرکانس کاری ۴٫۸GHz شده و Core Clock آن ۸۵۰MHz می باشد.

AMD Radeon HD 5850 نیز که حدودا ۱۲۰$ از برادر بزرگتر خود ارزان تر است دارای ۱۴۴۰ ریز پردازشگر گرافیکی، هفتاد و دو Texture Units و سی و دو ROPS می باشد و می تواند توان محاسباتی در حدود ۲٫۰۹TeraFLOPS ارایه کند، این کارت نیز مجهز به ۱GB حافظه از نوع GDDR5 اما در فرکانس کاری ۴GHz شده و فرکانس هسته آن دقیقاً ۷۲۵MHz تعیین شده است.

گفتنی است هر دو این کارت ها بر پایه هسته گرافیکی جدید Cypress که ترکیبی از ۲٫۱۵ بیلیون ترانزیستور می باشد ساخته شده اند، Cypress که جایگزین هسته های RV770 و RV790 می باشد اساساً هسته ای ۲۵۶ بیتی است و بر پایه تکنولوژی ساخت ۴۰nm طراحی شده است.

از دیگر مشخصات جالب این دو کارت جدید و کلاً سری AMD Radeon HD 5000 می توان به پشتیبانی آن ها از نسل جدید تکنولوژی DirectX یعنی DirectX 11.0 که همراه با Windows 7 معرفی خواهد شد اشاره کرد. نکته جالب تر اینکه کمپانی AMD با سرمایه گذاری بر روی بیش از ۲۰ عنوان بازی تحت DirectX 11.0 که در آینده نزدیک معرفی خواهند شد کارایی کارت های جدید خود را در این تکنولوژی تضمین کرده است.

خاطر نشان می کنم AMD همراه با Cypress تکنولوژی جدید ATI Eyefinity و مدل های Sampling قدرتمندی را نیز معرفی کرده است، Eyefinity که بسیار مورد تاکید AMD می باشد به کاربران این امکان را می دهد که همزمان از چندین Monitor برای انجام بازی های کامپیوتری (بطوری که هر Monitor قسمتی از تصویر نهایی را نشان می دهد) استفاده کنند، تکنولوژی ATI Stream نیز که سال گذشته در نرم افزار Catalyst تعبیه شد با عرضه این سری جدید از کارت ها و با کمک DirectCompute 11 جان تازه ای به خود گرفته است.

۳ نظر:

  1. اییییووووول
    خیلی عالی بود ممنون
    .
    .
    .
    دارم به این فکر میکنم که خوب کسی رو برای قسمت اخباردیجیتال انتخاب کردیم (:

    پاسخحذف
  2. ممنون ام یک کمی باید صبر کنید تا متور جستوجو یم را روشن کنم

    پاسخحذف